Samenvatting Vervolgadvies Druktemeter

30 oktober 2020

In de vergadering van het Stadspanel Data van 21 oktober 2020 is gesproken over de stand van zaken van de Druktemeter. De gemeente heeft toegelicht dat er aantal ontwikkelpunten is.

Aanvullend adviezen van het Stadspanel Data aangaande de Druktemeter

  • Maak de druktemeter beter vindbaar. Wanneer je de Druktemeter zoekt via de website Hilversum.nl is hij moeilijk te vinden. Op de startpagina moet een directe link komen.
  • Het Stadspanel Data adviseert een app te ontwikkelen, waarin snel zichtbaar is hoe het met de drukte in het centrum gesteld is.
  • Geef aan dat de Druktemeter actief is in het gebied waar dat zo is. Op deze manier worden burgers direct geconfronteerd met de aanwezigheid van de Druktemeter.
  • Het Stadspanel Data adviseert om geld vrij te maken voor communicatie over het gebruik van de Druktemeter.
  • Het Stadspanel Data vindt de dekking van de huidige Druktemeters (te) beperkt. Advies is om ook druktemeters te plaatsen in Leeuwenstraat en Zeedijk.

Adviezen naar aanleiding van de ervaringen met de Druktemeter

  • Advies is om duidelijker vast te stellen wanneer een project is afgerond. Bij het project Druktemeter hebben we gemerkt dat de ontwikkeling doorloopt, terwijl het doel van project Druktemeter 1.0 in onze optiek is gerealiseerd (druktemeters zijn geïnstalleerd, website is ingericht). Deze onduidelijkheid wordt veroorzaakt doordat de doelen van het project of niet duidelijk en gedetailleerd zijn geformuleerd
  • Advies is om bij alle toekomstige projecten in het kader van Hilversum Smart City budgetruimte te creëren voor communicatie. Dit lijkt nu een wat ‘ondergeschoven kindje’. Communicatie is van wezenlijk belang om maatregelen/projecten geaccepteerd te krijgen.
  • Het Stadspanel wil meer en beter inzicht krijgen in de organisatie van de aansturing van Smart City projecten.
  1. Hoe worden de gemaakte afspraken bewaakt.
  2. Wie is verantwoordelijk voor de controle op de invoering.
  3. Hoe wordt bewaakt dat ook in de toekomst het gebruik van data niet wordt gewijzigd zonder toestemming van de gemeenteraad en zonder een nieuwe toetsing conform AVG.
  4. Wat gebeurt er als contractpartners worden gewisseld.
  5. Omdat het aantal projecten onder Smart City drastisch zal toenemen lijkt het ons verstandig om een soort centraal register te hebben waarin alle afspraken nauwkeurig worden vastgelegd.
  6. In onze optiek zou een periodieke controle moeten komen.

 

Alle adviezen

Samenvatting advies over bodycams BOA’s

Het Stadspanel heeft zich op aanvraag van de gemeente gebogen over de vraag of uitrusten van BOA’s een goed middel is om geweld te verminderen, als je het weegt tegen eventuele inbreuk op de privacy. Het panel vindt bodycams gerechtvaardigd. De gemeente zou er wel...

Samenvatting Advies Project Snelliuslaan

Bewonersinitiatief Snelliuslaan De bewonersgroep heeft contact gezocht met de gemeente om zicht te krijgen op verkeersbewegingen op de Snelliuslaan. Daarbij moeten innovatieve IT-technieken worden ingezet. Dit heeft geleid tot de volgende keuzes: Er wordt een...

Samenvatting Adviesaanvraag Druktemeter

In de vergadering van 22 Juli jl is de adviesaanvraag Druktemeter aan de orde gekomen. De gemeente heeft twee vragen geformuleerd voor het Stadspanel: Hoe maken we de druktemeter voor iedereen acceptabel, en hoe meten we het draagvlak in de gemeenschap. Over die...

Samenvatting Advies druktemeter in combinatie met avondklok

Op 3 februari heeft het stadspanel overlegd met vertegenwoordigers van de gemeente. Onderwerp was het gegeven dat de druktemeter door de instelling van de avondklok een andere toepassing krijgt dan waarvoor de druktemeter destijds is goedgekeurd. Mogelijke wijziging...